Måndag, igen !!

Ja, då var det återigen måndag och en ny arbetsvecka.
Veckorna går av bara farten så snart är det semester igen, skönt.
Helgen som var drog vi österut och tillbringade i stugan.
Eftersom vår kära dotter hade namnsdag i fredags så blev det namnsdagslunch/middag för min släkt på lördag. Mormor har börjat med den traditionen när Emma var liten, hon samlar ihop den släkt som är i byn med omnejd och bjuder på årets första färsk potatis med tillbehör som i år bestod av ugnsstekt falukorv, gravad lax, matjesill, grönssaker från eget land och nybakt bröd. Hon hade även hyrt in en "kock", en av mina morbröder, som stekte fläsk och lök på Muurikka. Till kaffet serverades det Pinocciotårta och allt var supergott.
Vi blev 19 stycken vid detta gardenparty, det var skoj att vi kunde bli så många.
Idag har jag fick jag mitt årliga anfall med gräsklipparen, det brukar hända en gång per sommar i bästa fall.
Och idag hände det, kanske blir det fler anfall, vem vet.
I förra inlägget skrev jag att vi hade köpt en gumma på marknaden åt mor som kan spana över trädgården.
Det är hon som är på bilden, hon har fått en plats på altanräcket. Där ser hon alla som kommer och går.

Det verkar...

...vara fullt upp för mig eftersom det blir glest mellan inläggen här i min blogg.
Nåja, så fullt är det väl inte men det har bara inte blivit av.
Semestern avslutade jag med ett par besök på Pajala marknad, både fredag och lördag var vi dit.
Fredagen bjöd på fint marknadsväder medans lördagen bjöd på regn. Men nog vandrade vi där några timmar i alla fall. Fast det blev inte nå stora investeringar där, en dörrskylt hem och en gumma av björkträd åt mor som kan sitta i hennes trädgård och spana på alla blommor var väl dom största inköpen.
Ungdomarna fick mig även att åka karusell, oj, oj vad det snurrade. Ont i kroppen och blåmärken flera dagar efteråt så det är kanske inget för en gammal kvinna.
Jag har även hunnit arbeta en vecka nu och det har gått bra. Det hade inte hunnit samlats så mycke medan jag var borta. I övrigt har det inte blivit nå stora projekt under veckan förutom mina dagliga promenader.
Idag återupptog jag målarjobbet som jag också haft ledigt ifrån. Det var friggebodan som fick sitt första varv grönt och förhoppningsvis är det målarväder även imorgon så att vi får den färdig. Sen återstår bara lekstugan, det är minsta huset men jag tror att det är mest jobb på den. En hel del som måste skrapas, suck!!

Usch...

...vad tiden går fort, min andra och sista semestervecka för denna gång är snart slut.
Nåja, jag har ju två veckor till att se fram emot i slutet av augusti.
Vad har hänt sen jag skrev sist för några dagar sedan.
I måndags var jag, Emma och mor på våran årliga semesterresa till blomförsäljningsstället några kilometer norr om Tornio och sedan till IKEA. Jag hade som vanligt bestämt att jag inte behöver något utan jag är bara chaufför och sällskapsdam. Men kan man gå igenom IKEA utan att handla något. Svar nej, inte jag i alla fall. Några småsaker köpte jag, det blev påsklämmor, värmeljus, tårtsprits, dricksglas bl.a. Mor och dotter lyckades hitta mer bra ha saker än vad jag gjorde. Emma hon handlar flytta hem ifrån prylar, hon kommer nog inte att rymmas i en etta den dagen det är dags. Fast jag önskar att den dagen är långt borta även om det hör till det naturliga att barnen flyttar ut.
Igår var jag och Emma till Pajala på turné, vi var till soptippen med alla prylar jag samlat ihop här i stugan.
Tyckte att det var bäst innan jag ångrar mig och sätter in skräpet i skåpen igen.
Emmas körkort fyllde ett år igår så det firade vi med att besöka Pajalas nyöppnade Thairestaurang och åt en god middag.
Gårdagen bjöd på toppen sommarväder men idag verkar det bli en regnig dag. Mor och dotter ska till bagarstugan och baka mjukbröd och jag tror att jag ska baka lite fikabröd till mammas frys.
Jag konstaterade igår kväll att den här semestern har varit lite annorlunda än tidigare semestrar här i stugan.
Det har inte varit riktigt samma sysselsättningar som förut. I år har jag promenerat, styrketränat, inte sovit middag varje dag, inte rört stickningen ännu även om jag har tänkt börja på den men inte kommit till skott. Men det som är lika från tidigare år är att vi ska se film på kvällen och ännu har jag inte lyckats se en hel film. Det är något magiskt med soffan för jag bara somnar. Fast det är ganska skönt det också.

Etapp 6...

...är avslutad i förrgår och snart har en av mina två veckor semester också tagit slut.
Oj, oj, oj vad fort det går.
Juni månad gick bra jag har promenerat som vanligt minst en halvtimme varje dag och sedan har det blivit några pass styrketräning, det också som vanligt.
Stegen har inte blivit riktigt lika många som tidigare månader men jag har fått mina 10.000 minst varje dag. Totalt i juni blev det 364.765 steg o 8 styrkepass. Varför stegen "bara" har blivit så lite beror på att jag har tillbringat många timmar med målarpenseln i handen istället o då är det mycke stillastående arbete. Vågen däremot är inte så snäll endast 13,5 kilo har jag lyckats få bort. Men jag är nöjd ändå.
Semestern har som sagt varat i snart en vecka och den tillbringar jag i stugan. Vädret är väl inte det bästa tänkbara semestervädret men det är skönt ändå att bara vara ledig.
Midsommarafton tog vi oss hit till stugan och landade lagomt till middagen därefter blev det en lugn kväll med uppackning och tv. Emma fick en kompis hit och dom var runt och kollade läget i byarna runt omkring, om det nu var nå läge. Midsommardagen var det åskväder och strömlöst en stor del av dagen, tänk vad beroende man är av strömmen. Ja, ja vi överlevde i alla fall.
Sen har vi hunnit med ett par vändor till Kolaris förort Pajala och igår var vi på vår årliga badresa till Saga hotell i Ylläsjärvi där vi simmade, badade bubbelbad och bastu det var skönt.
Promenader har jag hunnit med varje dag och inte behöver jag gå ensam, förutom hundarna och kära dottern ibland så är det många som svärmar runt mig. Myggen alltså, fy sjutton för dom!! Och massor finns det dessutom.
Jag har även besökt Länsirajan fysikaalinen hoitolaitos (ett gym i finska Kolari), så jag har fått mina styrketräningspass även om jag har semester.
Har även tagit itu med något som jag tänkt varje sommar jag har varit här i stugan och det är att gå igenom alla skåp och lådor och rensa skräp och det finns en hel del.
Vi har dragit hit sånt som inte dög hemma och nu tycker jag att det är bara skräp här också så nu ska det bort. Men jag måste ha hjälp av mor och far också för dom har också samlat på sig en massa prylar här genom åren.
Har i alla fall lyckats få ihop en del som ska till soptippen och då blir det plats att samla på nytt skräp.
Inget ont som inte har nå gott med sig.
Nu är mitt diskvatten varmt så jag får diska bort några dagars disk som samlat sig. Blir lite lat och diska när vattnet ska bäras från brunnen och sedan värmas. Men nu ska jag ta itu med det.

Jag heter Annica
och bor i Gällivare.
Mina intressen är familjen, hundarna och handarbete.

Jag tar även emot beställningar på stickat.
För mer info eller för beställningar maila mig!