Brandövning

Idag har vi fått vara på brandövning hos Räddningstjänsten via jobbet.
Det var mycket bra och lärorikt.
Vi fick pröva på att släcka en brand med brandsläckare och en brand på en docka med brandfilt.
Inget av det hade jag provat på tidigare.
Vi fick också se hur det går om en sprayflaska hamnar i elden, oj, oj, oj vilken smäll. De visade oss också hur det går om det börjar brinna i en gryta på spisen, skillnaden med att lägga ett lock på och kväva elden eller hälla på vatten.
Jag föredrar att lägga ett lock på grytan.
Förhoppningsvis ska man väl aldrig behöva komma i den situationen att behöva använda vare sig brandsläckare eller brandfilt men om olyckan är framme så är det bara att hoppas på att jag kommer ihåg det jag lärt mig idag.
Och alla borde ha brandvarnare, brandsläckare och brandfilt hemma, pulversläckare var det som rekommenderades för det släcker allt. Men det kanske finns i varje hem, vad vet jag.
Vi har i alla fall båda delarna hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0