Semestern tog slut

Då var årets sommarsemester slut, tyvärr.
Igår kom vi hem från Cypern och det var då ingen värme som väntade på oss vare sig inomhus eller utomhus.
Brrrrr!!!!  Men bara gilla läget och som vanligt vänjer vi väl oss så småningom.
Semestern har varit bra. Det var varmt, omkring 35 grader på dagarna och 27-29 på kvällarna. Så inte behövde vi frysa. En dag svepte det några moln förbi på himlen men annars har det varit två veckor med sol från klarblå himmel.
Vi har ätit gott varje kväll på ett gäng olika restauranger.
Det har varit bl.a. varit pasta, pizza, lax, kött och mexikanskt.
En kväll var vi på japansk restaurang där kocken lagar mat framför bordet. Det är roligt att se för kocken gör en show av matlagningen.
En annan kväll var det Amerikansk bbq på hotellet, vilket innebar att de grillade maten på kolgrillar och sen var det buffé så det var bara att plocka av allt man ville ha. Det var en nackdel med att få plocka själv för ögonen var vrålhungringa men allt rymdes inte i magen. Men, men man ska väl äta för hela slanten.
Ni hör, det verkar som vi bara har ätit på denna semester. Och faktiskt så har det väl inte blivit så mycket annat heller.
En dag var vi ut med en katamaran båt, den tog oss mot turkiska gränsen så att vi såg en skymt av Famagusta där en del är ockuperat sedan 1974 när det blev krig på Cypern. Den delen av staden är som en spökstad. Det är bara militär som bor i den. Vi var över på Turkiska sidan förra året och var fram till stängslet till spökstaden.
Jag vet inte om jag någonsin har varit på en så fin badstrand som där i Famagusta men tyvärr är det inga turister där bara gamla ställningar från solsängar och parasoller, helt öde alltså.
Man ser inte så jätte mycket av staden från båten av staden eftersom den inte får gå in på Turkiskt vatten.
Sedan gjorde katamaranen ett par bad stopp och lunch.
I övrigt har det varit solsängarna vid poolen som gällde och en bok i handen.
Jag hann avverka några böcker.
Oj, jag höll på att glömma vi har faktiskt haft lite fysisk aktivitet också. Jag har simmat flera gånger på morgonen före frukost, några gånger fick jag gubben med. Sedan var jag och Emma på gymmet en stund varje eftermiddag förutom en dag när det var stängt. Så vi har inte bara varit på latsidan.
Det har även blivit en hel del promenader eftersom vårat hotell, Sunwing resort Sandy bay, låg ca 2,5 km från Ayia Napa centrum och där var det flesta restauranger som vi besökte.
Blev vi bruna???
Hmmm, jo en av oss blev väldigt brun medan vi andra två blev mindre brun.
Det verkar som att solstrålarna hittar bäst till Christer.
Nej, dom hade nog hittat till mig och Emma också om vi inte hade haft parasollet för. Men nu är det ju så att vi inte har riktigt lika tålig hud som han har. Emma blir i alla fall brunare än vad jag blir, men för henne är det tålamodet att ligga i solen som fattas, det är för varmt. Hon undrade faktiskt från vilken planet Christer kommer ifrån eftersom han klarar av att ligga i solen så länge.
Jag har hög solskyddsfaktor och håller mig under parasollet för annars bränner jag mig ganska fort.
Men jag har kommit fram till efter alla semesterresor vi nu har gjort att solbrännan än inte det viktigaste.
Skit samma om jag har färg eller inte, eftersom jag inte klarar att ligga rakt under solen, jag har i alla fall fått slappa med en bok i handen. Det är skönt bara det.
Är det billigt på Cypern??? Svar nej, det finns nog billigare länder att åka till. Priserna är som hemma ungefär.
Det var lite om våran semester.
Nedan ser Ni en bild från spökstaden i Famagusta, alla byggnader som syns på bilden är tomma.
Synd att alla hotellbyggnader bara får förfalla, stranden i Famagusta sägs vara den bästa på hela Cypern.
Men det sägs att det ska bli ändring på det men frågan är när. Dom ska komma överens först, vilket kanske inte alltid är det lättaste.
Nu är det dags att dra till jobbet för min del.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0